Fernando Botero, Natürmort ve Çift, tuval üzeri yağlı boya, 2013. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Sergi sever çocukluk arkadaşım Çağrı, ‘Doğum günüm
vesilesiyle ViaPort’a gideceğim, sen de gel.’ dedi. ViaPort mu?!? Melih de
‘Polonezköy’de resim çizeceğim.’ dedi. Ben de Botero, Karaköy’e kadar gelmişken
kaçırmak istemiyordum. Atladım metroya, Şişhane’de indim. Tarihi tramvaya doğru
giderken, ‘Hava güzel yokuş aşağı yürüyeyim’ dedim ve kısa sürede Karaköy’e
vardım. Gel gelelim, haritadan önceden bakmama rağmen ters yöne yürümüşüm, fark
edince tırıs tırıs geri döndüm. Neyse zaten sevdiğim bir bölge.
Fernando Botero, At, bronz heykel, 2010. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Fernando Botero, Gabriel Garcia Marquez ile beraber
Kolombiya’nın medarıiftiharı. Esasen tombul kadınlarıyla tanınsa da bundan çok
daha fazlasını barındıran bir ressam ve heykeltıraş.
Fernando Botero, Dadı, tuval üzeri kömür, 2012. Beğendiğim eserlerden biri. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Magazin kısmı ise Medellin’li olması. Hemen akla Escobar ve
Narcos dizisi geliyor. Memleketinin uyuşturucu ve Escobar’la anılmasından da
rahatsız. 85 yaşındaki Botero, genç yaşında ülkesinden ayrılmış olsa da
ülkesinin sorunlarına çok duyarlı ve eninde sonunda kalıcı barışın tesis
edileceğine inanan bir sanatçı.
Fernando Botero, At, bronz heykel, 2010. 1.20'lik tombi. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Yepyeni ve temiz kokan galeriden içeri girerken Botero’nun
atını selamladım. Malum galeriye varana kadar bende de hafif bir tırıs yürüme
söz konusu oldu. Galerinin ferahlığı ve boşlukları hoşuma gitti. Bu tombul at serginin en önemli eseri, anıtsal bir şekilde
girişe yerleştirilmiş.
Fernando Botero, Kedi ile Küçük Kız, kağıt üzeri karışık teknik. 2009. Şaşırdınız değil mi? 'Küçük kız mı?!?' dediğinizi duyar gibiyim. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Bence hayatımızı zenginleştirenler hep özgün şeyler ve özgün
insanlar. Botero da özgün üslubu ile tüm dünyanın radarında zaten. Ülkesinin sıradan insanlarını ve başlarından geçenleri bizlere aktarıyor.
Fernando Botero, Europa'nın Tecavüzü, bronz heykel, 2008. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Geniş
hacimler alametifarikası olsa da esasen her şeyi anıtsal yansıtıyor. Konu şişko
ve seksi kadınlar değil yani. O nedenle ‘Şişman Sergi’ ya da ‘Dolgun Vücut
Ressamı’ diye başlık atan gazetecileri anlamam imkansız. Üslubunu anıtsal bir
tavırla ortaya koyuyor sanatçı: hayvanları, nesneleri, meyveleri ve çocukları
da büyük resmediyor.
Fernando Botero, Güvercin, beyaz mermer, 2014. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Fernando Botero, Yemek Yiyen Adam, kağıt üzeri kırmızı boya kalemi, 2001. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Fernando Botero, Yatan Kadın, beyaz mermer, 2013. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Fernando Botero, Avcı, tuval üzeri yağlı boya, 2011. Bu çok güzel. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Kadınlarında mutlaka küpe ile saat var; dudaklarda ruj, tırnaklar ojeli. Kadınların saçlarını genellikle orta yandan ayırmayı tercih ediyor. Yine kadınların saçında çiçek gibi kondurulmuş birer toka mevcut.
Sergiyi gezen epey bir turist vardı. Buna
sevindim. Ben de yurtdışına gittiğimde şehirde gezilesi hangi
sergiler var diye araştırırım. İstanbul’un da dolu dolu bunu sunabilmesi çok
güzel. Hatta ben çıkarken İspanyol bir çift mutlu mesut merdivenleri çıkıyordu.
Tabii ne de olsa Botero bir Latino.
Gelişte kullanmadığım tarihi tramvayı dönüşte kullandım ve
sonra İstiklal’de bir iki alışveriş yaptım. En son da Meydana yürüdüm ama içim
acıdı resmen, İstiklal ne hale geldi, yazık. Keşke biraz savaş verse.
Fernando Botero, Yatan Kadın, bronz heykel, 2006. Yukarıda da beyazı vardı bu heykelin, fark: bu daha bronz ve tonti. Anna Laudel Contemporary, 28 Mayıs 2017, İstanbul. |
Botero sergisinde toplam 25 eser var. Bronz ve mermer heykeller, desen, çizim ve yağlı boyalar. Yarım saatte güzelce
sindirilebilir. Yer de Karaköy Anna Laudel Contemporary. Bence kaçmaz. Son gün
25 Haziran. Serginin adı ise sona kaldı: 'Yaşamın Şiiri - Hayattan Sahneler'.
Botero ile ben. 'Düşün taşın, budur işin' konulu çalışmamız. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder